‘Het moet korter, het moet korter!’
Een tijdje terug schoof Ruth Bergmans, specialist PR & boekmarketing, aan bij ons maandelijks vragenuur. Ze geeft mediatrainingen en is deel van het succesvolle team dat zelfuitgevers begeleidt zoals Rick Pastoor, Paulien Cornelisse en Kluun.
Het werd een interessante sessie waarbij vijftien cursisten knikkend mee zaten te pennen.
Dé tip voor experts die hun boek willen promoten: kom tot de kern.
Als je veel weet van je onderwerp en daar heel bevlogen over bent, is de kans groot dat als je erover wordt geïnterviewd, je veel te gedetailleerd gaat vertellen. Dat je uitgaat van voorkennis die je lezer helemaal niet heeft.
In de woorden van Ruth: ‘Je bent dan zelf al om de hoek, terwijl degene die het aanhoort nog niet eens begonnen is met lopen.’
Het is de kunst om het kort en herkenbaar te houden. Iemand mee te nemen jouw kant op. Probeer beelden op te roepen zodat het gaat leven voor je toehoorder. Geef concrete voorbeelden.
‘En laat ook iets te raden,’ zegt Ruth, ‘want dan gaan mensen je boek kopen.’ Zorg ervoor dat je boodschap helder overkomt, dat je luisteraars enthousiasmeert en nieuwsgierig maakt naar je boek.
Doe er je voordeel mee!
Ter inspiratie: meneer Mandje, een video (1 min) van Maxim Hartman.
Hier mag de beste man (iets) langer aan het woord: meneer Mandje bij DWDD (3 min).
Zet ‘m op! En heb je ons gratis ebook Vijf vette valkuilen bij het schrijven van je businessboek al?