‘Ik krijg 1 euro en de rest is voor de uitgeverij.’ Dit soort geluiden hoor je nogal eens.
Dan gaat het bij mij altijd acuut jeuken. Helemáál als dit dus betekent dat je je boek het beste in eigen beheer kan uitgeven, want een boek laten drukken kost je €2-3 per boek. ‘Ja, en jongens, dat kost even een begininvestering maar je moet gewoon lef hebben als ondernemer. En als je dan nog wat geld stopt in de marketing, dan houd je gewoon €10 per boek over.’
Onzin.
- een schrijver krijgt over de eerste paar duizend verkochte exemplaren 10% van de netto verkoopprijs; gemiddeld is dat meer dan €2
- ja, dat is veel te weinig, maar het is niet zo dat rest bij de uitgever belandt
- een uitgever betaalt alles en neemt financieel risico en verdient over die eerste paar duizend exemplaren evenveel als jij als auteur
- uitgeven is zo-veel meer dan drukken (redactie, vormgeving, productie, distributie, publiciteit)
- de boekhandel krijgt minimaal 42% korting en heeft vaak ‘recht van retour’
Lees meer in het kersverse Volkskrant-artikel ‘Wie verdient wat aan de verkoop van een boek?’
Achter betaalmuur maar het eerste stuk over verdeling is wel zichtbaar, en wie weet heb je een account.
Wat vind jij belangrijk?
Durven investeren is op zich een goed punt, maar pas op dat je je aannames checkt en niet te kort door de bocht gaat. Met de auteurs die ik begeleid, heb ik het in een vroeg stadium over hun doel en hun behoeften. Wanneer is het geslaagd?
De een wil in de boekhandel liggen, in de media komen en de professionele begeleiding en het onderscheidende stempel van de uitgeverij hebben. Want laten we wel wezen, elke gek kan zijn boek zelf uitgeven.
Als je begrijpt dat je in ruil voor de grote investering in tijd en geld van de uitgever iets meer dan €2 per boek verdient, dan is dat voor velen een prachtige route. Een bewuste keus. Bovendien kan je dan gebruik maken van de sterke banden van uitgevers met boekhandels en media.
Een ander vindt weer andere dingen belangrijk. Kiezen voor zelf uitgeven heeft bij mijn auteurs vaak niet zozeer te maken met durven investeren, maar met vrije keuzes kunnen maken (inhoud, uitstraling, marketing) en meer vaart in de planning.
Er zijn steeds meer uitgeverijen die middenwegen bewandelen, waar je bijvoorbeeld alles 50-50 doet. Er is geen beste route. Het gaat erom dat je alle paden verkent en kiest wat het beste past bij jou en jouw boek.
Weinig mensen worden rijk van een boek, welke route je ook kiest. Het is niet eerlijk dat de schrijver onderaan bungelt in de traditionele verdeling van de pegels, maar op dit moment is dit wat het is. Boeken zijn eigenlijk veel te goedkoop als je kijkt naar de waarde en de uren die erin zitten. Het is de kunst om dit alles goed in beeld te krijgen zodat je de beste keuzes kan maken en teleurstelling voorkomt.
‘Je kunt op een vette vakantie gaan met je gezin en hele mooie herinneringen maken, je kunt een nieuwe bank kopen of een studie volgen, maar je kunt dat geld ook in je boek stoppen. Het gaat erom: hoe belangrijk is dat boek voor je?’ Dit zei auteur Trodessa Barton over geld verdienen met je boek in een vragenuurtje van onze schrijftraining.
(Psst: zie jij je boek puur als verdienmodel? Dan hoef je bij mij niet aan te kloppen. :))
Ook de wondere wereld van het uitgeven komt voorbij in onze Gratis Kickstart je boek Challenge. Alleen al omdat uitgever Stella de Jager (S2uitgevers) aanschuift op onze Q&A op 11 september om 13u.
Leg in 5 dagen de beste basis voor je boek
Er staan al 70 schrijvers te trappelen voor de Kickstart je boek Challenge. Wat tof! In deze 5 dagen ga je je boekplan maken waarmee je jezelf onwijs veel tijd en frustratie bespaart. Hiermee geef je je boek een flinke zet in de goede richting.
Heb jij je al opgegeven? Dan zie ik je op 9 sept, leuk!