Bij het meedenken over een manuscript doen we het bijna vanzelf: ook meedenken over de titel. Vaak heeft zo’n tekst een werktitel die in de goede richting gaat, maar waarvan je weet: dit is hem nog niet helemaal. Of nog helemaal niet. Voor we het weten, hebben we een schoon Word-document geopend en daar wat vrije associaties in getikt.
De titel van je boek is buitengewoon belangrijk maar o zo lastig te vinden. Het is ook nogal wat, wat je in die paar woorden moet vangen. Het is het mooiste als je titel:
- het hart van je boek vangt, de lading dekt
- een gevoelige snaar raakt, nieuwsgierig maakt
- helder en duidelijk is
- aantrekkelijk/ positief/ verrassend klinkt
- prettig bekt
Niet te doen, dus.
Onze tip #1: leg vroeg in het schrijfproces een lijst aan met mogelijke titels en ondertitels. Van die net-níet-titels. Denk niet meteen bij alles ‘dit wordt hem toch niet’, blijf van de backspace-knop af, denk vrij en alle kanten op, associeer erop los. Broed erop, neem de tijd.
Tip #2: De ervaring leert dat je titel vaak in je manuscript verstopt zit. Neem eens een middag om je tekst te scannen op mogelijke titels.
En, tip #3, we zeggen het vaker: praat met anderen over je boek. Dwing jezelf om kort en krachtig uit te leggen waar je boek over gaat. Het kan zomaar zijn dat je je titel ineens te pakken hebt!
Wil je ook je kennis delen in een boek? Heb je ons gratis ebook al? Vijf vette valkuilen bij het schrijven van je businessboek geeft je een zet in de goede richting!