Een jaar of acht geleden volgde ik de training Schrijven voor het web van de geweldige Natascha Teeuw. Zo interessant: hoe je ijzersterke teksten schrijft, de kracht van het woord ten volle benut en zo je lezer overtuigt en bedient. Een mooie mix van schrijf- en beïnvloedingstechnieken.
Toen schreef ik webteksten voor klanten, nu doe ik dat niet meer, maar toch mocht ik afgelopen donderdag aanschuiven bij de Copywritersdag van Papier is passé. Een middag ‘om kennis te maken én te delen met de bijna 30 tekstnerds uit het netwerk van Papier is passé’.
Ontzettend leuk om elkaar te ontmoeten (op een prachtige plek: buitenplaats de Hoorneboeg) en te worden aangevuurd door het verhaal van Natascha en Martin van Kranenburg van Schrijven voor het brein.
In rap tempo vertelde hij hoe je de bezoeker van je site beïnvloedt. Hoe belangrijk het is dat je bezoeker zich herkent, gerustgesteld wordt, weet wat het oplevert en wat-ie moet doen.
In de huid kruipen van je bezoeker is cruciaal. Wie is dat? In welke situatie bevindt-ie zich? Welke vragen heeft diegene? (Eyeopener: verwerk die lezersvragen in je koppen.)
Verplaats je in je lezer
Als vanzelf trok ik het door: ook als je een boek schrijft over je expertise, wil je je lezer bereiken. Die hoeft niet ‘in een limousine naar de betaalpagina’ genudged, maar die wil je via je woorden wel bereiken.
Tegen mijn auteurs zeg ik altijd: verleid je lezer. Niet alleen om je boek op te pakken, maar ook om te gaan (en blijven) lezen.
Dat vraagt van jou dat je je verplaatst in je lezer. Wat wil die weten? Dat staat nooit gelijk aan alles-wat-jij-weet of alles-wat-jij-wil-vertellen. Het moet relevant zijn, dan houd je je lezer aan boord. Dus gebruik voorbeelden die hij of zij herkent. Zorg dat je tekst soepel leest, werp geen onnodige drempels op. Laat ook merken dat-ie bij jou aan het juiste adres is, jij hebt verstand van zaken. En tot slot: maak duidelijk wat het lezen van jouw boek je lezer oplevert.
Niet alle boeken lenen zich voor zo’n neuromarketingblik, maar de meeste knappen er zeer van op! 🙂
Zet ‘m op! En heb je ons gratis ebook Vijf vette valkuilen bij het schrijven van je businessboek al?