‘Je kunt op een vette vakantie gaan met je gezin en hele mooie herinneringen maken, je kunt een nieuwe bank kopen of een studie volgen, maar je kunt dat geld ook in je boek stoppen. Het gaat erom: hoe belangrijk is dat boek voor je?’
Trodessa Barton was een paar maanden geleden te gast op het vragenuur van onze schrijftraining. Ze schreef het boek De zin van de dood dat vorig jaar verscheen, en ze vertelde over kosten en opbrengsten. Zij wist van tevoren: ‘Ook als ik er geen geld mee verdien, dan moet dit verhaal eruit. Dat is mij heel veel waard.’
Ze heeft flink geïnvesteerd in het hele boekgebeuren: in tijd en in geld. Eerst in een schrijfcoach, en samen met haar uitgever in illustraties, drukwerk en andere uitgeefkosten – die kosten en opbrengsten delen ze 50/50. In harde pegels heeft ze haar investering een jaar later nog niet terugverdiend. Wel is het wat haar betreft een klaterend succes. Ze heeft 2500 boeken verkocht, zit nu aan de derde druk, is in alle media geweest en heeft ongelooflijk veel harten geraakt. Dat laatste was haar doel.
Het is zinvol om tijdig stil te staan bij je doelen, je drijfveren en ook je ideeën over het financiële stuk van het uitbrengen van je boek. Wanneer ben je blij? Is het mislukt als je niet terugverdient wat je erin stopte?
‘Zit dat je dwars?’ zegt Trodessa. ‘Dan moet je misschien geen boek willen schrijven.’
Ik ben het met haar eens. Schrijven gaat in eerste instantie over bezieling. Je moet waanzinnig bevlogen zijn over je onderwerp om er zoveel tijd en (vaak ook) geld in te steken. Dáár gaat het om, daar begint het. Maar zodra geld om de hoek komt kijken, kan het ingewikkeld worden.
In haar boek Big Magic zegt Elizabeth Gilbert:
‘In de loop der jaren had ik gezien hoe heel wat mensen hun creativiteit om zeep hielpen door van hun kunst te verlangen dat de rekeningen ervan betaald konden worden.’ Zelf had ze lange tijd bijbanen om het schrijven te bekostigen.
Er is een verschil tussen een roman of een boek waarin je je kennis deelt. Het een is misschien meer een doel op zich en het ander (ook) een middel. Ook zijn er uiteenlopende financiële routes: uitgever investeert / jij investeert in oplage of je doet print on demand, er is crowdfunding. Maar welk pad het ook wordt: denk vooraf na over wat je drijft. Waarom je doet wat je doet.
Ik sprak pas nog een auteur die zei: ‘Mijn boek verkocht niet enorm goed, maar wel word ik nu vaker geboekt als spreker. Dat vind ik hartstikke leuk om te doen en het levert ook nog wat geld op.’
Een boek kan op veel manieren een succes worden. Wat versta jij daaronder? Wat moet jouw boek je opleveren? Hoeveel is je verhaal je waard?
Zet ‘m op! En heb je ons gratis ebook Vijf vette valkuilen bij het schrijven van je businessboek al?