Hoe je de aandacht van je lezer grijpt

kickstart je boek

Als je wil dat je lezer verhaal in duikt, dan moet je eerst diens aandacht grijpen. Hoe kan je dat doen in de tekst zelf? Onze tip: start midden in de dagelijkse praktijk van je lezer. 

Voor elk boek is het razend belangrijk dat je je in je lezer verplaatst. Dat geldt natuurlijk voor het gehele boek, maar vooral ook voor de start. Houd het herkenbaar voor je lezer en begin dichtbij huis. Als je de aandacht vanaf het begin weet te vangen, dan is je lezer sneller bereid om met je mee te lopen: ver, ver het bos in. 

Twee voorbeelden:  

  1. Een populairwetenschappelijk boek

Plussen en minnen van Stefan Buijsman, over wiskunde, start met De Bekende Vraag: waar is wiskunde goed voor? Daarna beschrijft hij dagelijkse dingen waar wiskunde achter zit: je cruise control, de melkschuimer van je koffiezetapparaat, Netflix, verkiezingsstatistieken, nepnieuws. En pas daarna weidt hij verder uit over ingewikkelde zaken als differentialen, etc. Op deze manier kon zelfs ik (Jet, redacteur van dit boek, totale alpha) hem volgen en bleef ik geboeid.  

  1. Een managementboek

GRIP van Rick Pastoor, over slimmer werken, start door Het Probleem te schetsen:

Misschien herken je de symptomen als je werkt niet loopt zoals jij zou willen: de week is amper begonnen of je holt al achter de feiten aan, en aan het eind van elke lange werkdag word je aangestaard door een uitpuilende mailboxOm moedeloos van te worden.

Voor iedereen die werkt is dit heel herkenbaar. Grote kans dat de lezer die dit boek oppakt (en dus interesse heeft in dit thema) deze situatie herkent. En verder wil lezen.

Als je dat doet, dan is je missie geslaagd! 

Blijf dus dicht bij je lezer. En doe dit niet alleen aan het begin van je boek, maar elk hoofdstuk, elke paragraaf, elke alinea opnieuw. Je hoeft niet steeds een hele scène te schetsen, maar blijf wel in de buurt van de dagelijkse werkelijkheid, bijvoorbeeld door korte praktijkvoorbeelden te noemen. Soms kan dat met alleen iets als: ‘denk aan x of y’. Het mooie is: als je zo goed in je onderwerp zit als jij, schud je die voorbeelden zo uit je mouw.

Zo houd je je lezer geboeid en komt je verhaal echt aan. Succes!


Heb je ons gratis e-book Vijf vette valkuilen bij het schrijven van je businessboek al? 

Ook ons boekplanning-invulschema is al door velen opgevraagd: een excel-sheet met een opzet voor een realistische planning waarmee je dit najaar weer vol aan de bak kan. Hebben? Laat hier een reactie achter en we sturen hem met plezier naar je toe.

Misschien vind je dit ook leuk?

Zet de eerste stap naar je eigen boek

Aan de slag met je boekidee? Dan heb je een goede planning nodig. Vraag ‘m gratis aan