Hoe zorg je voor een aantrekkelijke tekst? Onder andere door met je woorden beelden op te roepen.
‘Ja, dit!’ tikte ik gister in de zijlijn van een manuscript van een auteur. Het was een passage over zijn moeder die al haar hele leven rookte.
Hij had kunnen schrijven: Ze rookte al haar hele leven.
Maar hij schreef: Al te lang sleurde ze een beademingsapparaat achter zich aan, het resultaat van vele jaren Pall Mall zonder filter.
Kijk, dat zie je voor je, dat apparaat en die Pall Mall. Over die eerste zin lees je zo heen.
Kijk eens goed naar je zinnen. Welke woorden gebruik je? Probeer van de platgetreden paden af te gaan, voorbij de clichés. Hoe ziet het eruit, wat je wil zeggen? Wees specifiek: Pall Mall zonder filter in plaats van sigaret. Hoe helderder het beeld, hoe beter.
Ook in een informatief of zakelijk boek is het van belang om je zinnen zo sprankelend mogelijk te maken. Misschien wel juíst in zo’n boek. Je verhaal verdient dat ook. En het mooie is: als jij aandacht schenkt aan je zinnen, trek je vanzelf de aandacht van je lezer.
Een goed verhaal roept beelden op. Wil je dat meer in de vingers krijgen? Lees! Van lezen ga je beter schrijven. Maak ruimte om je te laten inspireren. De Boekenweek staat voor de deur: misschien komt er wel een schrijver langs in jouw boekhandel of bieb. Misschien heeft je boekverkoper wel een mooie leestip.
Hoe dan ook is het altijd een goed idee om je eigen teksten te redigeren voordat het naar een meelezer, eindredacteur of uitgever gaat. Zet ‘m op!
En misschien heb je hier ook wel wat aan: ons gratis ebook Vijf vette valkuilen bij het schrijven van je businessboek.