Online schrijftraining voor ondernemers

‘Want echt, ik ben gewoon een leuk mens!’

schrijftip

Ik dacht eerst dat het een grap was. Ik ben gewoon een leuk mens! kopte de paginabrede advertentie over uitvaartzorg in het lokale blaadje. Nogal een lap tekst en rechtsonder een portret van een vrouw met een pittig kapsel en daaromheen roze sterretjes en een hartje. Een zwierige roze handtekening. 

Dan heb je zulk bijzonder werk vol betekenis, en dan zeg je in 305 woorden zoveel verschrikkelijks: ‘Wekelijks sta ik met een advertentie in de krant. Ik sta bewust open lachend op de foto en mijn advertentie is vrolijk van kleur. Het is hoe ik ben en hoe ik in dit vak wil werken: open en uitnodigend in plaats van stijf en treurig. […] Bel me en hoor aan de telefoon hoe ik klink. […] Want echt, ik ben gewoon een leuk mens!’ 

Brr. Als iemand dit tegen je zou zeggen in de kroeg, zou je niet weten hoe snel en hoe rillend je weg moest rennen. Niet pluis. Want echt, als je echt zo leuk bent, dan hoef je dat niet zo hard te roepen, dan merken we dat vanzelf wel. Dan laat je het zien en is het niet nodig om het te zeggen. Show don’t tell. Zoals de vrouwen in de advertentie pal erboven, die in een kwart van de dure advertentieruimte met een aansprekende foto, en in maar 7 woorden (als je kop, naam en contactinfo niet meerekent, net als bij dat echte leuke mens) mijn totale vertrouwen winnen.

En het erge is ook nog: die kop, Ik ben gewoon een leuk mens!, in die warme tint, is zelf bedacht. Die advertentie hebben ze met hun volle verstand aangeleverd. Het is niet zo dat een koppenmaker aan de haal is gegaan met de tekst, zoals mij overkwam na een (overigens leuk) interview, en dat je er niks over te zeggen hebt.  

Het is vast goed dat er allerlei verschillende figuren werken in de uitvaartzorg. En misschien heeft deze advertentie zich bewezen en houden ze hem erin. Misschien zijn er mensen die zich aangesproken voelen door haar coupe. Of die denken: het is toch niet zo’n stijf, treurig type… o, gelukkig. Misschien ben ik te fel met mijn show don’t tell. 

Maar echt, als je een goed verhaal te vertellen hebt, laat dat dan gewoon blijken. Stel je niet aan, wees echt en zorg dat je je lezers boeit met een interessante tekst waar aandacht aan is besteed. Zeg niet te veel overbodigs, blijf bij jezelf, bij de inhoud en breng dat zo authentiek mogelijk. 

Zet ‘m op! 
En heb je ons gratis ebook Vijf vette valkuilen bij het schrijven van je businessboek al?

Wekelijks een schrijfpeptalk in je mailbox?

Schrijf je in!

Misschien vind je dit ook leuk?

lazer niet in deze vijf valkuilen bij het schrijven van je businessboek!

In dit ebook ontdek je wat je kan doen om het (weer) te laten stromen en eindelijk dat boek te schrijven. Vraag ‘m gratis aan.

Zet de eerste stap naar je eigen boek

Aan de slag met je boekidee? Dan heb je een goede planning nodig. Vraag ‘m gratis aan