Online schrijftraining voor ondernemers

Zo schrijf je een sterke flaptekst

boek schrijven

Je flaptekst is je belangrijkste tekst. Met de woorden die je daar gebruikt, verleid je je lezer om je boek te kopen. Maar hoe breng je je verhaal in hemelsnaam terug tot een paar zinnen? 

Het luistert nauw, want je hebt weinig ruimte én je lezer snelt voorbij. Die leest niet, maar scant, en wil antwoord op de vraag: is dit voor mij? Waarom zou ik hier mijn geld en tijd in stoppen? 

Op de uitgeverij leerden we dit rijtje: kijken – begrijpen – kopen. Als het vaag is waar het over gaat, voor wie en waarom het gelezen moet worden, dan is je lezer vertrokken. 


Aan jou de schone taak om de aandacht te grijpen, vast te houden, en er een overtuigend verhaal van te bakken dat ook nog eens de lading dekt. Fijne zondag, succes! 


(oké dan :))

‘Hebben jullie een format voor de flaptekst?’ wordt ons vaak gevraagd. ‘Nee!’ roepen we dan. Maar we hebben wel Vrij Dwingende Adviezen wat betreft lengte, onderdelen en volgorde. 🙂 Hier een greep uit de uitgebreide versie die in de maak is. 

# Houd het kort en krachtig

Zo’n lange lap tekst achterop – met kleine letters anders paste het niet – is niet erg aantrekkelijk. Zeg wat je wil zeggen in 150 woorden max. Zo houd je lucht op de pagina en heb je plek voor een ronkende kreet hier of daar.  

# START: Trek de aandacht 

Je lezer is niet bezig met jou, maar met zichzelf. Als je de aandacht wilt, start dan met iets herkenbaars, het liefst iets wat emotie oproept. Lezers willen zich gewoon begrepen voelen. 

De eerste zinnen van Slapen is niets doen: 
Slapen is lekker, gezond en belangrijk. Niet voor niets brengen we een flink deel van ons leven in bed door. Maar wat als je niet kúnt slapen, terwijl je zo verlangt naar een weldadige nachtrust? 

Van slecht slapen kun je wanhopig worden. Als je dat direct benoemt, denkt je lezer: dit is voor mij. 


Je kunt ook nieuwsgierig maken met je eerste zin(nen).

Dagelijkse rituelen start zo: Het geheime ingrediënt van bijna elk meesterwerk is routine.

Val dus met de emotionele deur in huis. Verras. Schenk aandacht aan die belangrijke eerste zinnen.


# MIDDEN: Wat kan je lezer verwachten? 

In het middenstuk ga je dieper in op de inhoud. Denk Theo & Thea: ‘Waar gáát het eigenlijk over?’ Wat is de belofte van je boek, wat krijgt je lezer? Hoe concreter, hoe beter. 

Bijvoorbeeld zo, uit Dagelijkse rituelenWie wist bijvoorbeeld dat Beethoven elke ochtend precies 60 bonen telde voor zijn koffie, of dat Woody Allen een compulsieve doucher is?

Deze dingen zie je voor je. Beter een paar heldere beelden dan abstracte termen als ‘impact’ en wat geklets in de ruimte. Dan gaan mensen glazig kijken. 

SLOT: Zoom uit 

In het laatste stuk neem je meer afstand. Daar zeg je bijvoorbeeld nog iets over het soort boek dat je lezer kan verwachten, en over het resultaat. Je lezers zijn waarschijnlijk meer geïnteresseerd in het resultaat dan in de methode. Houd dus een worst voor: kijk, dit heb je straks.  

Rick Pastoor doet dat bij GRIP zo: Zijn verrassend praktische aanpak leert je hoe je rust en richting krijgt in je werkweek. Want door je agenda, takenlijst en mailbox slimmer in te zetten, ontstaat er ruimte in je hoofd voor grotere plannen en levensdromen.

BIO: Maak duidelijk dat je expert bent 

Onderaan je flaptekst staan een paar zinnen over de auteur, vaak in de derde persoon (zij/hij) en vaak met een klein portret erbij. Noem hier wat relevant is. Laat doorklinken dat jij een autoriteit bent op dit gebied, en wees niet bescheiden. Dit stelt je lezers gerust, het geeft vertrouwen. 

Bij Oermens 2.0 is dit de bio: Mikkel Hofstee heeft via zijn bedrijf Lifeguard tienduizenden mensen begeleid naar een gezonder en gelukkiger leven. Hij is medeoprichter en bestuurslid van Amsterdam City Swim dat geld inzamelt om de genadeloze ziekte ALS te bestrijden. Hij is getrouwd en heeft drie kinderen. 

# QUOTES: Laat anderen iets ronkends over je boek zeggen 

Tot slot is het slim om aanbevelingen op te nemen. Meningen van anderen tellen nou eenmaal heel zwaar. Kijk of je iemand kan regelen, liefst een bekende naam, die de drukproef van je boek wil lezen en er iets positiefs over wil zeggen. Quotes uit recensies plaats je achterop je tweede druk. 🙂

Bij Nooit meer te druk staat achterop: ‘Chill. Een lege agenda voelt veel beter.’ Viva 

Zet ‘m op! 

Waag eens een poging met je eigen flaptekst. In onze training krijgen cursisten er persoonlijke feedback van mij op, maar je kunt het natuurlijk ook voorleggen aan mensen om je heen. En bekijk vooral ook flapteksten van anderen. Wat vind jij werken en wat wil je juist niet?

Zet ‘m op! En heb je ons gratis ebook Vijf vette valkuilen bij het schrijven van je businessboek al?

Wekelijks een schrijfpeptalk in je mailbox?

Schrijf je in!

Misschien vind je dit ook leuk?

lazer niet in deze vijf valkuilen bij het schrijven van je businessboek!

In dit ebook ontdek je wat je kan doen om het (weer) te laten stromen en eindelijk dat boek te schrijven. Vraag ‘m gratis aan.

Zet de eerste stap naar je eigen boek

Aan de slag met je boekidee? Dan heb je een goede planning nodig. Vraag ‘m gratis aan!