Korting geven op je boek? Let op.

vaste boekenprijs

Misschien heb je er weleens van gehoord: de wet op de vaste boekenprijs. In het kort komt het erop neer dat boeken, waar ze ook verkocht worden, overal hetzelfde kosten. De uitgever bepaalt de prijs en die geldt overal. Daardoor kan bijvoorbeeld Albert Heijn niet ineens boeken aanbieden voor bodemprijzen en zo alle andere boekverkopers kapot concurreren.  

Oorspronkelijk is deze wet in het leven geroepen om een breed boekenaanbod te houden – de uitgever verdient op goedlopende titels en kan dat besteden aan wat risicovoller literaire parels – én om de boekhandel te beschermen tegen grote inkopers die het zich kunnen veroorloven met prijzen te stunten. 

In Amerika hebben ze die vaste prijs bijvoorbeeld niet en mede daardoor zijn veel kleine onafhankelijke boekhandels – bijvoorbeeld die ene schitterende waar Jet werkte, in Californië – ten onder gegaan in het Amazon-geweld. (Oké, die ene van ons ook een beetje door onhandig beleid).   

Of de idealen achter deze wet in de praktijk ook zo uitpakken, en wat je hier ook van vindt, je zit als schrijver vast aan die vaste boekenprijs. Houd je je niet aan de wet, dan kan je een boete aan je broek krijgen.

Wat betekent dit alles voor jou als je zelf je boek uitgeeft en de verkoop wil aanzwengelen?  

WAT MAG NIET?

→ De 1e 100 aanmelders krijgen 50% korting

Dit mag niet want het betekent dat sommigen een lagere prijs voor je boek betalen dan anderen en dat is in strijd met de wet. 

→ Gratis training bij aankoop van het boek! 

Een gratis product / materiaal weggeven bij je boek mag niet als het de inhoud van je boek overstijgt. Want ook dat is in feite verkapte korting, legt jurist Charlotte Meindersma uit in deze video

→ Exclusieve korting voor mensen op je mailinglijst.

Ook dit mag niet want die korting geldt dan alleen voor sommigen en niet voor iedereen. Zie dezelfde video.  

WAT MAG WEL?

→ Wil je toch iets doen met korting, dan moet dat voor iedereen gelden. Meld dan als zelf-uitgever een actieprijs aan bij het Commissariaat voor de Media (waar je de gewone prijs van je boek sowieso moet aanmelden) voor een bepaalde periode, bijvoorbeeld de 1e 2 maanden na verschijnen. In die periode is dat dan de verkoopprijs van je boek, overal. 

→ Ook kun je korting geven op je boek als je het tijdelijk aanbiedt in een vaste combinatie met een ander artikel. Ook deze combinatieprijs meld je aan bij het Commissariaat voor de Media.  

→ Je kunt je e-book wél met korting aanbieden. Want de wet op de vaste boekenprijs geldt niet voor e-books. 

→ Heb je een luisterboek gemaakt? Ook daar mag je korting op geven.

→ Heb je je boek in het Engels geschreven? Dan mag je ook korting geven, want de wet geldt alleen voor boeken in het Nederlands en het Fries.

→ Verzin andere manieren om je boekverkoop te boosten, zoals een gesigneerd exemplaar of geef het boek weg (dat mag dan weer wel) bij een event of training. Vraag bijvoorbeeld een klein beetje entreegeld op je boekpresentatie en geef het boek cadeau. 

Wees creatief, je bent immers ondernemer. 🙂

Meer weten? Lees dit blog van Pumbo, de veelgestelde vragen op de website van het Commissariaat voor de Media of de video van Charlotte’s Law.  

Succes!


Ben je ook bezig met je boek? Hoe gaat het? Misschien heb je hier wat aan: ons gratis e-book Vijf vette valkuilen bij het schrijven van je businessboek.

Misschien vind je dit ook leuk?