Online schrijftraining voor ondernemers

Hoe bied je je manuscript aan uitgevers aan?

manuscript sturen

Je manuscript is af! Je wil het graag naar een uitgeverij sturen om te kijken of het geschikt is voor publicatie. Waar moet je dan op letten? Hoe vergroot je de kans dat er serieus wordt gekeken naar je manuscript?

  • Het klinkt als een open deur, maar kijk op de website van de uitgever wat de regels zijn. Moet je je werk per e-mail sturen of uitgeprint? Moet je er in dat geval een retourenvelop bij doen? 
  • Maak in de begeleidende brief / e-mail absoluut geen fouten. Zorg sowieso dat het een dijk van een brief is, want als de brief al een slechte indruk maakt dan wordt je manuscript al snel terzijde gelegd.
  • Zorg voor de beste versie van je manuscript. Laat er eerst een proeflezer naar kijken, liefst een redacteur. Zorg er in ieder geval voor dat de spellingscontrole zijn werk heeft gedaan.
  • Heb je een schrijfcursus gedaan of heb je andere schrijfervaring, vertel het dan in de brief. Redacteuren vinden het fijn als je ergens al iets hebt gepubliceerd. Of in elk geval hebt geïnvesteerd in beter leren schrijven. 
  • Je hoeft geen omslagontwerp of alvast een marketingplan mee te sturen. De uitgever gaat daar zelf graag mee aan de slag.
  • Stuur een synopsis mee met een hoofdstukindeling, het genre, het aantal woorden en de doelgroep. Maak daarin ook duidelijk hoe jouw boek zich onderscheidt van andere boeken over dit onderwerp.
  • Stuur je werk gerust naar meerdere uitgevers, maar schiet niet met hagel. Kijk goed of jouw boek past tussen de andere boeken van de betreffende uitgever.
  • Ga niet langs bij het kantoor van de uitgeverij en bel ook niet. Redacteuren hebben het onvoorstelbaar druk, dus ze kunnen helaas niet iedereen te woord staan die iets instuurt. Bovendien kunnen ze je werk pas beoordelen als ze iets lezen.
  • Oefen geduld! Het duurt vaak zo’n 3 à 4 maanden voor je een reactie krijgt. Soms nog langer. 
  • En als laatste… temper je verwachtingen. Het komt helaas niet vaak voor dat een ingezonden manuscript ook daadwerkelijk wordt gepubliceerd, maar je weet natuurlijk maar nooit. 

Binnenkort meer over hoe je je kansen vergroot bij het aanbieden van je manuscript. Succes!

En voor wie nu echt gericht aan de slag wil, is er de schrijftraining of de toolkit met superhandige materialen.

Wekelijks een schrijfpeptalk in je mailbox?

Schrijf je in!

Misschien vind je dit ook leuk?

lazer niet in deze vijf valkuilen bij het schrijven van je businessboek!

In dit ebook ontdek je wat je kan doen om het (weer) te laten stromen en eindelijk dat boek te schrijven. Vraag ‘m gratis aan.

Zet de eerste stap naar je eigen boek

Aan de slag met je boekidee? Dan heb je een goede planning nodig. Vraag ‘m gratis aan