Als je je boek hebt geschreven, dan start een nieuwe fase: de promotie. Dan begint het eigenlijk pas. Want na al die schrijfmeters, al dat bloed, dat zweet en die tranen, wil je natuurlijk dat je verhaal lekker veel lezers bereikt. Hoe doe je dat? Een greep uit de vele adviezen die er zijn op dit terrein. Tip 1: Start op tijd en maak een plan Marije Lenstra, hoofd publiciteit en marketing bij uitgeverij Ambo Anthos, vertelde onze cursisten bij een online vragenuur: ga 3 maanden voor verschijnen zitten en denk alle kanten op. Hoe ga je je verhaal onder de aandacht brengen? Waar zitten je lezers, via welke kanalen ga je hen bereiken? Welke mensen in je netwerk kun je vragen om je te helpen? Heb je ingangen bij radio, televisie, tijdschriften, podcasts? Heb je budget en hoeveel? Een van onze deelnemers liet een trailer maken, zoiets kan ook. Maak daarna een plan: wat doe je wanneer? De meeste schrijvers zakken in net nadat hun boek is verschenen, maar als je van tevoren je grootse dromen hebt gevangen in een aantal concrete activiteiten per week, dan houd je de moed en de vaart erin tegen de tijd dat je boek is verschenen. Tip 2: Koop tijdschriften en benader journalisten Sophie Zeestraten, die het boek Moederziel schreef en ook eens aanschoof bij ons vragenuur, weet als geen ander aandacht te blijven genereren voor haar boek. Zij is door uiteenlopende media geïnterviewd en zij gaf de tip om tijdschriften te kopen waar je in wil staan / waar je verhaal in zou kunnen passen. Blader erdoorheen en zoek naar rubrieken / interviews / artikelen waar jij en je verhaal ook voor in aanmerking zouden kunnen komen. Kijk wie het stuk geschreven heeft, benader die journalist, vertel over jouw boek dat eraan komt en waarom dat interessant voor hem/haar is.Ook tipte zij de Facebook-pagina Roept u maar (RuM): daar zitten journalisten die op zoek zijn naar verhalen / mensen om over te schrijven. Je weet maar nooit. Tip 3: Check Vaker in de Media Neus eens rond op de site van Vaker in de Media. In november hadden ze een speciale (en zeer waardevolle) challenge voor mensen die hun boek zo willen lanceren dat journalisten het oppikken. Ook na de challenge kun je aan de slag met een succesvolle boeklancering. Zelf heb ik inmiddels een betaald account waarmee ik toegang heb tot een eindeloze voorraad nuttige video’s en inspiratie. De investering valt erg mee. Misschien ook iets voor jou? |
Anderen helpen met je boek
‘Als iemand tegen mij zegt dat-ie een boek wil schrijven