Online schrijftraining voor ondernemers

Dit gaat 9 van de 10 keer mis

in je lezer verplaatsen

‘Voor dit boek ga ik in gesprek met professionals […]’ las ik in de eerste versie van haar inleiding. 

In negen van de tien manuscripten die ik zie, gebeurt dit: schrijvers schrijven vanuit zichzelf. Dat is helemaal niet gek, iedereen doet dat, ik zelf ook. Maar een lezer heeft niet zoveel boodschap aan jouw schrijfproces, die leest je boek omdat-ie iets wil opsteken. What’s in it for me? 

Dit gaat over perspectief. In marketingland hebben ze het over ‘we’ versus ‘you’ phrasing. Je krijgt pas een aansprekende tekst als de schrijver de stap heeft gezet van ‘wij/ik’ naar ‘jij’: uit de eigen schoenen en in die van de lezer. 

Het deed me denken aan het boeiende boek dat ik nu lees: Schrijven voor het brein, over psychologisch beïnvloeden met tekst. Dat richt zich op websites en e-mailings, maar veel geldt ook voor boeken. Vind ik. Want een aantrekkelijk en overtuigend boek schrijven vraagt van jou dat je je verplaatst in je lezer en in diens behoeften. 

Het punt is vaak dat we niet de moeite nemen om die lezersvragen uit te schrijven. De vragen waar jouw lezer mee zit, vormen de klantgerichte leidraad van je tekst. Wie dat niet doet, valt meestal in de valkuil die “inside out” genoemd wordt: je gaat je kennis spuien. Je schrijft over je producten en diensten en noemt alle functionaliteiten. Kortom: je schrijft over jezelf.

Helaas, helaas. Jij en je collega’s vinden het misschien geweldig, maar je lezer zit er niet op te wachten. Die reageert zoals mensen reageren op mensen die alleen over zichzelf praten. Bovendien hoeft je lezer van achter een scherm de schijn niet op te houden en zijn ze met één muisklik op de website van je concurrent. (Uit: Schrijven voor het brein)

Voor boeken geldt grotendeels hetzelfde. Verplaats je dus grondig in je lezer, kijk door diens bril naar je verhaal. Denk niet: wat wil ik vertellen? Maar: waar heeft mijn lezer wat aan? Dat doe je op allerlei niveaus: van inhoud tot structuur tot toon, maar ook op microniveau:  

Voor dit boek ga ik in gesprek met professionals […] = vanuit schrijver
In dit boek vind je de verhalen van professionals …. = vanuit lezer

Maar ik heb toch geen salestechnieken nodig, ik hoef mijn verhaal toch niet te verkopen? Jawel! Ook al heeft je lezer je boek al gekocht, dan moet je diegene door je verhaal heen continu blijven aanspreken en verleiden om door te lezen. 

Hoe meer jij je verplaatst in je lezer en van daaruit schrijft, hoe relevanter je tekst wordt en hoe makkelijker je haar of hem aan boord houdt en overtuigt. 

Tip: beluister maar eens een podcast met Martin van Kranenburg, deze MonkeyTalk bijvoorbeeld, over creativiteit bij het sturen van gedrag. Van Cialdini tot ChatGPT. 

Ook met je boek aan de slag? Sluit nu aan bij onze online schrijftraining (eigen tempo, met of zonder persoonlijke begeleiding en schrijf eindelijk dat boek.

Zet ‘m op! En heb je ons gratis ebook Vijf vette valkuilen bij het schrijven van je businessboek al?

Wekelijks een schrijfpeptalk in je mailbox?

Schrijf je in!

Misschien vind je dit ook leuk?

lazer niet in deze vijf valkuilen bij het schrijven van je businessboek!

In dit ebook ontdek je wat je kan doen om het (weer) te laten stromen en eindelijk dat boek te schrijven. Vraag ‘m gratis aan.

Zet de eerste stap naar je eigen boek

Aan de slag met je boekidee? Dan heb je een goede planning nodig. Vraag ‘m gratis aan