In oktober liep ik mee met een historische wandeling van mijn vader (77) door ons geboortedorp Hoogland. In drie uur tijd bracht hij de geschiedenis van onze woonwijk tot leven met verhalen en oude foto’s van boerderijen en boerenfamilies. Dat doet-ie dan vier keer in één weekend, voor volle groepen, al tien jaar lang, elk jaar een andere wijk.
Na een half jaar voorbereiden heeft hij een gigantische berg informatie. Die snoeit hij flink, maar er blijft alsnog een hoop over. ‘En er zijn zoveel schitterende verhalen te vertellen!’ Over een boer die geen boer wilde zijn, of over een weg waar stiekem dubbel tol werd geheven. Hij is onvermoeibaar enthousiast. ‘In een koopcontract uit 1642 kwam ik iets wonderlijks tegen…’
Dertig jaar lang stond-ie voor de klas, voor middelbare scholieren, maar nu heeft hij een zeer geïnteresseerde club mensen voor zijn neus. Hooglandse grijze die hards in regenjas, die staan te knikken bij namen die hij noemt, en discreet hun meegebrachte boterham opeten.
Want het is nogal hardcore allemaal, mijn vader drinkt en eet zelf ook niet tussendoor. Nog geen slok water. Al jaren bieden mijn zus en ik hem tevergeefs koffie, water en fruit aan. De zondagochtendwandeling liep dit jaar zo ver uit dat de pauze eraan ging en hij gewoon doordenderde in de middagwandeling. Van tien tot vijf doorgestoempt. We hebben weleens een koffiepauze geopperd, maar dat gaat af van de tijd. INHOUD voorop.
Hoe dunner hoe beter
Die geestdrift en waarde-willen-leveren zie ik ook bij veel schrijvers. Vaak willen ze dan al hun kennis in één boek proppen. Alles wat ze weten. Hier. Alsjeblieft. BAF.
Maar dat schrijft én leest niet lekker. Als schrijver leg je jezelf lam met zo’n intimiderend project. En je lezer zit niet te wachten op een encyclopedie. Die wil jij dat jij – de expert – het relevante eruit filtert en hapklaar aanreikt.
30.000-40.000 woorden is genoeg. Dat werkt in marketing en sales vaak ook beter. Sommige uitgevers van businessboeken zeggen: ‘Hoe dunner het boek, hoe beter het verkoopt.’
Dat hangt natuurlijk van van alles af, maar een goed boek is wel helder. Er is gekozen. Dat wil zeggen: één doelgroep, één probleem, één oplossing.
Als je gewend bent om veel waarde te leveren, als therapeut bijvoorbeeld, dan wil je dat ook in je boek stoppen. Maar je boek hoeft niet een op maat gemaakt intensief traject te vervangen – dat kan ook helemaal niet. Je boek hoeft maar één stap te zijn in het proces, bijvoorbeeld dat je je lezer wakker schudt met een inzicht dat je uitdiept. Daar heb je dan lekker de ruimte voor omdat je zo hebt gesnoeid!
Denk je nu: help, ik zit al over de 100.000 woorden? Dan heb je nog niet genoeg gekozen. Grote kans dat er een paar boeken in jouw manuscript zitten verstopt.
Omdat je zo middenin je eigen expertise zit, is het vaak moeilijk om te snijden. Stap dan uit je eigen schoenen en in die van je lezer. Ga zitten op het punt waar de ‘pijn’ het hardste is (als jouw boek zich daarvoor leent). Zelf ken je de trends in jouw branche. Waar ligt je lezer wakker van?
Dit is nogal vanuit de andere kant gedacht, vanuit je lezer. En het is natuurlijk belangrijk dat je schrijft over wat jij wezenlijk vindt. Het mooiste is als die twee samenkomen, als jij met kloppend hart een oplossing aandraagt voor iets waar je lezer echt mee in zijn maag zit. Dan gaat het schrijven ook een stuk makkelijker.
Zet ‘m op. Hier lees je meer over volledig willen zijn en afbakenen.
Fijne dag en de groeten van mijn vader.
Elke woensdag hebben we een samenschrijfuurtje. Van 9.00-10.00u. Via Zoom. Als stok achter de deur. Maakt niet uit wat je schrijft. Doe je ook mee? Aanmelden kan hier.
Handvatten nodig? In onze toolkit vind je niet alleen een uitgebreid format voor je inleiding, maar ook voor je flaptekst. Superbelangrijke teksten! Plus een jaarplanning van idee tot boek en een vragenlijst om je boekconcept scherp te krijgen. Bespaar jezelf een hoop tijd en frrrrustratie, nu voor €39. Lees meer over de toolkit.