Online schrijftraining voor ondernemers

Het boekenvak #1: vertegenwoordiger

boekenvak vertegenwoordiger

Wie is wie in het boekenvak? We trappen af met De Vertegenwoordiger, die de boeken van zijn uitgeverij aan de boekhandel verkoopt. Een paar vragen aan Sander Steggink van Ambo|Anthos uitgevers:

Jij verkoopt de boeken aan de boekhandel. Hoe gaat dat in zijn werk? 
We hebben 3x per jaar contact met de boekhandel voor de nieuwe titels, ofwel op inkoopbeurzen ofwel via bezoek aan de winkel zelf. We pitchen de nieuwe titels die de komende tijd gaan verschijnen en voornoteren de eventuele inkoop. Ik zie mijn rol vooral als adviserend en ondersteunend. 

Bijzondere positie, schakel tussen uitgever en boekhandel. Hoe ziet dat er in de praktijk uit? 
Wij moeten er in onze rol voor zorgen dat er verbinding gemaakt wordt: de geluiden uit de boekhandel over trends, successen, mislukkingen spelen wij door binnen de uitgeverij. En andersom: als we iets bedenken op de uitgeverij is het onze taak om er de juiste marktpartij en/of er de juiste boekhandels voor de vinden.

Naast het ‘zenden’ ontvang je ook veel informatie vanuit de winkel, wat werkt en wat niet. Wat wordt daarmee gedaan?  
Veel. Wij luisteren naar commentaar van de boekhandel en doen er wat mee, tot op zekere hoogte. We wijzigen weleens een prijs of een omslag op basis van commentaar. Het uiteindelijke doel is om een zo goed mogelijk product op de markt te brengen met zoveel mogelijk verkooppotentie. Alle input is daarbij fijn.

Wat maakt een boek voor jou goed verkoopbaar? Wat is lastiger?
Alles moet kloppen aan een boek. Dus de combinatie van prijs/omslag/uitstraling en verhaal moet passen bij de juiste doelgroep. Als dat klopt, dan merk je heel snel of/dat iets verkoopbaar is. Als dat niet zo is, merk je dat ook, helaas. (Literaire) debuten zijn erg lastig om te verkopen net zoals titels in de categorie ‘lekker lezen’, omdat de concurrentie daar enorm is. Persoonlijk enthousiasme kan ook zeker verkoopbevorderend werken. Dat kan zijn van een redacteur of een uitgever die heel erg enthousiast is, of als je zelf iets hebt gelezen.

Heb je weleens een boek dat jij geweldig vond maar dat lastig verkoopbaar zou zijn toch goed de winkels in gekregen?  
Ja zeker! Dat vind ik een van de mooie dingen in het boekenvak. Ik denk inmiddels met best veel boekhandelaren een goede band te hebben opgebouwd en krijg vaak het vertrouwen van de inkopers. Dus als ik (of we) echt achter een boek gaan staan, lukt het vaak ook om het groot in de winkel te krijgen.

Wat zou jij, vanuit jouw positie, beginnende schrijvers (non-fictie) aanraden? Wat is goed om te weten? 
Zorg dat je goed weet bij welke uitgeverij je wilt publiceren en om welke reden. Dus doe vooraf marktonderzoek, want uitgeverijen zijn op sommige punten erg verschillend. En vergeet vooral je eigen actieve rol in het hele proces niet. Wees beschikbaar voor welke activiteit dan ook ter bevordering van de verkoop van je boek. En wees actief op social media, als het even kan!

Welk boek dat op stapel staat heeft jouw hart?
Ik word erg enthousiast van een boek dat in maart bij ons gaat verschijnen van Charlie Gilmour: Vlieglessen. Een boek over een vader-zoonrelatie, over de liefde van een man voor natuur (in dit specifieke geval een vogel) en over de vraag: wat is nature en wat is nurture? Prachtig vormgegeven bovendien (door de ontwerper die ook het omslag van Het zoutpad heeft gemaakt). Een heerlijk boek om naar uit te kijken!

Dank je wel, Sander!

Ga jij je boek schrijven? Misschien heb je hier wel wat aan: ons gratis e-book Vijf vette valkuilen bij het schrijven van je boek.

Wekelijks een schrijfpeptalk in je mailbox?

Schrijf je in!

Misschien vind je dit ook leuk?

lazer niet in deze vijf valkuilen bij het schrijven van je businessboek!

In dit ebook ontdek je wat je kan doen om het (weer) te laten stromen en eindelijk dat boek te schrijven. Vraag ‘m gratis aan.

Zet de eerste stap naar je eigen boek

Aan de slag met je boekidee? Dan heb je een goede planning nodig. Vraag ‘m gratis aan!