Een boek schrijven is nogal een project. Ik ken niemand die daarbij geen hobbel over moest. Zeker bij een eerste boek kan die hobbel steeds hoger worden.
Hoe pak ik het aan?
Ik ben helemaal geen schrijver.
Wie zit hierop te wachten?
Ik zeg: maak het jezelf niet zo ingewikkeld. Jouw Grote Verhaal hoeft niet in één keer in een allesomvattend boek te belanden dat én stevig én inspirerend én luchtig is. Dat willen we allemaal wel, maar dat is nogal wat.
Het legt je lam als je van jezelf van nul naar honderd moet,
zeker als je weinig schrijfervaring hebt.
Begin klein: schrijf en publiceer
Ga meters maken met schrijven door klein te starten. Kijk eens of je verhaal is om te bouwen tot een behapbare vorm:
- TIPS: begin bijvoorbeeld met een serie tips over jouw expertise die je gewoon intikt als bijdrage op LinkedIn.
- BLOG: als je meer ruimte nodig hebt, kun je een blog starten. Heb je een website en sluit het verhaal dat je in je boek wil vertellen daarbij aan, dan is dat een prachtige plek om te oefenen. Heb je geen eigen site of wil je je verhaal daar niet plaatsen, dan kun je bijvoorbeeld artikelen schrijven op LinkedIn.
- E-BOOK: misschien zijn jouw inzichten wel bij elkaar te brengen in een beknopt e-book dat je bijvoorbeeld als weggever op je website plaatst.
- NIEUWSBRIEF: begin een wekelijkse nieuwsbrief, dan deel je rechtstreeks stukken met een publiek dat steeds groter wordt (zoals Stan dat doet met Succesvol slechthorend)
Weet je wie ook zo is gestart met schrijven? Sander Aarts, de zwaarst getrainde militair van Nederland en schrijver van twee bestsellers, met de derde in de maak. Ik weet het, want ik was erbij.
Voordelen
Je schrijfsels de wereld in brengen kan je veel opleveren.
- Je zelfvertrouwen groeit omdat je over je hobbel heen bent gesprongen én omdat je reacties krijgt die vaak positiever zijn dan je had verwacht.
- Ook je materiaal groeit. Als je dan straks toe bent aan je boek, dan ligt er al best wat. Dan ben je al begonnen.
- Ook je toon heb je dan al een beetje gevonden.
- Bovendien merk je, door je stukken te delen, hoe je verhaal wordt ontvangen. Waarop goed wordt gereageerd en waarop minder goed. Niet dat je je verhaal daarop moet afstemmen, maar als je bepaalde lezers wilt bereiken, dan is het wel handig als die zich aangesproken en aangetrokken voelen.
- Tot slot, als je zo gaat schrijven en publiceren, merk je gauw genoeg of je er plezier in hebt. Dat is hartstikke belangrijk omdat een boek gerust een jaar van je tijd gaat vragen. Dan kun je er maar beter lol in hebben. Heb je dat niet, dan moet je je afvragen of je dit boek echt wil schrijven. Zo ja, dan is een ghostwriter misschien iets voor jou.
Zet hem op. Begin gewoon, ergens, vanaf daar kun je verder!
En heb je ons gratis ebook Vijf vette valkuilen bij het schrijven van je businessboek al?