De terrassen zijn sinds kort weer open en veel mensen willen – ondanks de kou en de regen – weer bediend worden en genieten van een drankje. Toen ik (Denise) laatst mensen de kou zag trotseren op een terras, kwam er een Kees van Kooten-achtig woord bij me op: kleumgenieten. Dus met een gelukzalig gezicht, maar rillend, aan een terrastafeltje nippen aan een cappuccino of een wijntje.
Zo’n woord dat nog niet eerder bestond heet een neologisme. Kees van Kooten is daar een meester in.
Een neologisme zie je ook regelmatig in een boektitel, zeker bij zakelijke boeken. Creatief en origineel, maar het nieuwe woord moet wel meteen duidelijk zijn natuurlijk. Sterker nog, dat is een absolute voorwaarde! Voorbeelden zijn er te over: ‘omdenken’, ‘mindgym’ of ‘fantoomgroei’. Woorden die niet in de Dikke Van Dale staan, maar wel meteen duidelijk zijn. Je weet als lezer direct waar je aan toe bent. Bovendien worden deze titels vaak ook nog beter onthouden.
Hoe zit het met jouw titel? Misschien kun jij ook een leuk neologisme bedenken voor je boek.
Veel succes!
Ben je ook bezig met je boek? Hoe gaat het? Misschien heb je hier wat aan: ons gratis ebook Vijf vette valkuilen bij het schrijven van je businessboek.