‘”Daarom. Juist. Nu.” Serieus?!’
Onze dochter (11) rolt met haar ogen bij de reclame van Holland America Line. Het filmpje dat mensen aan boord moet trekken eindigt met:
‘Boek nu een 8 daagse cruise door de Noorse fjorden. Holland Amerika Lijn. Daarom juist nu!’
Waarom juist nu? Wat bedoelen ze in vredesnaam?
En we hadden altijd van die fijne associaties bij de Holland Amerika Lijn! Hij hangt nota bene bij ons aan de muur: een prachtige prent van de geweldige illustrator Marije Tolman die ze in opdracht van uitgeverij Lemniscaat voor ons maakte toen mijn man en ik naar Californië verhuisden. En mijn afscheid van Lemniscaat was bij Hotel New York.
Daarom juist nu. Konden ze niks beters bedenken? Het enige fijne dat deze reclame opleverde was de reactie van onze dochter. In genoeg dingen in de opvoeding heb ik jammerlijk gefaald, maar dit is maar mooi gelukt: ook zij is allergisch voor vage taal.
Als je schrijft, let er dan op dat je niet in holle frasen schiet. Zinnen die je zelf ook niet begrijpt, maar die je gewoon maar zo opschrijft omdat anderen daar ook mee wegkomen.
Doe het niet. Schrijf geen bullshit, echt, alsjeblieft.
___
En heb je ons gratis ebook Vijf vette valkuilen bij het schrijven van je businessboek al?