Tips publiciteit en marketing

Marije Lenstra tips publiciteit marketing boek

‘Zie je mijn neusgat?’ riep onze Jopie (7) naar zijn klasgenootje op het scherm, zijn neus zo ongeveer IN de camera. Inmiddels zijn we hier thuis bijna allemaal positief getest, bij jou misschien ook wel. Dat is nogal improviseren en schrijven lukt dan vaak voor geen meter. 

Gelukkig is er op afstand nog wel van alles mogelijk, zoals het online vragenuur van Kickstart je boek, afgelopen woensdagavond.

Bij de training Schrijf je beste businessboek hebben we eens per maand zo’n online uur. Dan horen we van iedereen hoe het gaat met schrijven: wat er goed gaat en waar men tegenaan loopt. De deelnemers vinden het een inspirerend uur vol herkenning, inzichten en praktische handvatten. Ook krijg je via andermans verhalen en mijn uitleg beter zicht op het hele proces van schrijven en uitgeven. 

Woensdagavond hadden we bovendien een speciale gast: Marije Lenstra schoof aan, hoofd publiciteit en marketing bij uitgeverij Ambo Anthos. Zij vertelde over de verschillende manieren waarop je je boek, gratis en/of betaald, in de schijnwerpers kan zetten. Hoe je je boek ook uitgeeft, via een reguliere uitgever of zelf, je zult hiermee aan de slag moeten als je gelezen wil worden.

Drie van haar vele tips:

1. Maak 3 maanden voor verschijnen een plan om je boek onder de aandacht te brengen: brainstorm met jezelf en anderen over wie je precies wil bereiken en waar die lezers zitten. Wat kun je zelf doen op sociale media en welke kanalen liggen dan voor de hand? Heb je ingangen bij de pers (tijdschrift, radio, krant, tv) en ken je misschien (bekende) mensen met een groot bereik die jouw verhaal steunen en je boek een zetje willen geven? Als je je boek zelf uitgeeft: hoeveel wil je investeren in marketing en hoe kun je dat budget het beste besteden? (Advertenties, website, webshop). Zitten er mensen in je netwerk die je kunnen adviseren of helpen? Werk je plan uit zodat je tijdig kan starten met je tamtam.

2. Doe dingen die bij je passen. Het is op zich goed om de hobbel over te gaan en jezelf meer te laten zien, maar als jij een hekel hebt aan stukjes schrijven op LinkedIn, dan heeft het geen zin. ‘Ik moet weer wat plaatsen want het is alweer twee weken geleden, maar wat dan in hemelsnaam’ levert nou niet bepaald een sprankelende post op. Doe zoiets alleen als je er plezier in hebt en jezelf een constante stroom ziet maken van berichten die je lezer meenemen in je proces. Misschien vind jij het wel veel fijner om je te laten interviewen door iemand die een podcast heeft over jouw onderwerp. Of je maakt een mooie boektrailer (zoals een van onze deelnemers) en je stort je op de verspreiding daarvan. 

3. Maak gebruik van de inhoud. Als expert heb je het grote voordeel dat je een concreet onderwerp hebt waarmee je inhoudelijk naar buiten kunt treden. Dat is publicitair gezien hartstikke fijn en echt anders dan wanneer je een roman of een thriller schrijft. Maak daar gebruik van! Dat kan via inhoudelijke fragmenten op LinkedIn bijvoorbeeld – genoeg om uit te putten – of een ingezonden stuk naar de krant. Een van onze deelnemers denkt er bijvoorbeeld over om ingesproken gesprekken (cliënt-therapeut) beschikbaar te stellen. Een andere deelnemer overweegt rond de publicatie van haar boek een congres te organiseren over haar onderwerp. 

Hoe dan ook: neem de tijd voor het uitdenken en uitvoeren van je publiciteit en marketing. Dat gaat zich zeker terugbetalen. 

Wil jij ook eindelijk je boek schrijven? Ik ben de laatste video’s aan het monteren en eind februari staat de schrijftraining voor je klaar. Dan ben je ook van harte welkom bij onze maandelijkse vragenuren en krijg je bovendien toegang tot ons groeiend archief van eerdere uren. Ik broed alvast op toekomstige gasten uit het vak! 

Niks missen? Meld je hier aan voor de nieuwsbrief. Dan ontvang je bovendien ons gratis e-book vol tips en tricks om de bekende schrijfvalkuilen te omzeilen!

Misschien vind je dit ook leuk?

schrijftip boek schrijven
Begin gewoon

Tegen schrijvers die aanhikken tegen het starten met schrijven, zeggen

Zet de eerste stap naar je eigen boek

Aan de slag met je boekidee? Dan heb je een goede planning nodig. Vraag ‘m gratis aan