Online schrijftraining voor ondernemers

Vaker in de media!

vaker in de media boek publiciteit

Afgelopen dinsdag was ik op de boekpresentatie van publiciteitsexpert Janneke van Heugten. Zij schreef het boek Vaker in de media. Zo kom je als vrouwelijke expert in beeld (Tip!)

Haar gelijknamige platform Vaker in de Media is een walhalla aan informatie en inspiratie voor iedereen die beter in beeld wil komen als deskundige. (Mannen zijn ook welkom :).

Daar zag ik een tijdje geleden een interview met Diederik de Groot, freelance journalist voor onder andere BNR Nieuwsradio. Het ging onder meer over: hoe kom je nou op de radio om te praten over jouw expertise? 

Dat gaat twee kanten op. 

Soms zoekt een journalist een deskundige… 

Hij vertelde over het vullen van programma’s en de stress die daar vaak omheen zit. Soms moet je als journalist binnen een paar uur een deskundige vinden over een bepaald onderwerp. 

* Zorg dus dat je goed vindbaar bent (site / LinkedIn / artikelen), betrouwbaar overkomt als deskundige en een telefoonnummer op je site hebt staan. Googel jezelf maar eens, waar kom je dan op? 

* Een boek helpt, dat vestigt je naam als deskundige

* Een video waarin je sprekend te zien bent kan ook helpen, zeker als ze iemand zoeken voor een langer radio-item of een podcast. Dan kunnen ze checken of je een helder, samenhangend verhaal kan vertellen, een prettige stem hebt en of je goed uit je woorden komt. Een niet-krakende internetverbinding is ook handig. 

* Oefen met mensen om je heen die je eerlijke feedback geven. Voor het eerst een live gesprek is best lastig!  

… en soms benadert een deskundige een journalist

* Nieuwe invalshoek / inhaken op het nieuws / door jou gesignaleerde trends vinden journalisten in principe interessant. Wat kan jij bijdragen aan dit onderwerp wat niet al 100x is verteld? Als je iets origineels hebt, durven journalisten eerder het risico te nemen om een onbekend persoon aan het woord laten. Zo niet, dan gaan ze liever voor een bekender / betrouwbaarder stem die vaker radio-interviews heeft gedaan.

* Vogel uit wie je moet benaderen. Gericht journalisten benaderen die met jouw onderwerp bezig zijn, helpt echt. Redactie@-mailadressen worden nauwelijks gelezen en algemene mailboxen stromen over. Check LinkedIn, daar posten journalisten ook vaak hun artikelen. Stuur ze daar een bericht of achterhaal hun mailadres. Liever niet bellen. 

Lukt het allemaal niet? Geen nood! Richt je op lokale media. Daar zijn je kansen vaak groter en bovendien kun je mooi oefenen. En wie weet word je alsnog opgepikt door landelijke journalisten, want die neuzen ook juist daar!


Zet ‘m op! En heb je ons gratis ebook Vijf vette valkuilen bij het schrijven van je businessboek al?

Meer handvatten? In onze toolkit vind je niet alleen een uitgebreid format voor je inleiding, maar ook voor je flaptekst. Superbelangrijke teksten! Plus een jaarplanning van idee tot boek en een vragenlijst om je boekconcept scherp te krijgen. Bespaar jezelf een hoop tijd en frrrrustratie, nu voor €39. Lees meer over de toolkit.

Wekelijks een schrijfpeptalk in je mailbox?

Schrijf je in!

Misschien vind je dit ook leuk?

lazer niet in deze vijf valkuilen bij het schrijven van je businessboek!

In dit ebook ontdek je wat je kan doen om het (weer) te laten stromen en eindelijk dat boek te schrijven. Vraag ‘m gratis aan.

Zet de eerste stap naar je eigen boek

Aan de slag met je boekidee? Dan heb je een goede planning nodig. Vraag ‘m gratis aan