‘Wie zit er op mijn boek te wachten?’ Ik houd van schrijvers die zichzelf deze vraag stellen.
Het kan je helemaal lamleggen – kijk dan even hier – maar ik maak me meer zorgen als iemand zichzelf die vraag níet stelt.
Het staat me steeds meer tegen, eerlijk gezegd: mensen die een boek schrijven ter meerdere eer en glorie van zichzelf. Grote ego’s met grote bereiken die denken dat alles wat ze doen en zeggen boeiend is voor anderen.
En het oneerlijke is: die boeken verkopen ook nog. Pietje Puk kan een briljant verhaal schrijven, maar als hij geen duizenden volgers heeft wordt het voor uitgevers al riskant.
Ik houd van uitgevers die strijden voor het goede verhaal. En het is fantastisch als een goed boek het goed doet. Niets mooiers – daarvoor zijn ze het vak in gegaan. Verhalen de wereld in brengen die harten en hoofden raken.
Maar uitgevers moeten ook overeind blijven. En in die zoektocht krijgen mensen met veel volgers steeds vaker een boekcontract aangeboden. Dat mondt soms uit in boeken die wél verkopen maar niet bepaald bijdragen aan de levens van anderen.
Moet dat dan? Wat vind jij?
(En zei Elizabeth Gilbert niet: je moet met je boek niet alleen maar anderen willen helpen? :))
Je hoeft echt niet zoals Sander de Kramer – aka Chief Ouwe Dibbes – de wereld te verbeteren, en hoogstpersoonlijke verhalen kunnen juíst zeer inspirerend zijn, maar wat mij betreft moet je intentie wel gezond zijn.
Waarom wil je publiceren? Uit geestdrift voor je onderwerp, om iets nieuws te scheppen, je kennis en ervaring te bundelen, als verdienmodel of om bij te dragen aan levens van anderen? Vaak is het een mix.
Iemand schreef me pas: ‘Mijn bereik is nu zo geëxplodeerd, nu is het tijd om een boek te schrijven.’ Maar heb je ook iets te vertellen? Er is al zoveel rommel.
In het licht van de ellende in de wereld denk ik steeds vaker: draag bij. Zelf probeer ik dat te doen door scherper te kiezen wie ik begeleid en wie niet.
Dat was mijn preek. Hoe kijk jij hier tegenaan?
Bezig met je boek? Misschien heb je hier iets aan: het gratis ebook Vijf vette valkuilen bij het schrijven van je businessboek.
Meer handvatten nodig? In onze toolkit vind je niet alleen een uitgebreid format voor je inleiding, maar ook voor je flaptekst. Superbelangrijke teksten! Plus een jaarplanning van idee tot boek en een vragenlijst om je boekconcept scherp te krijgen. Bespaar jezelf een hoop tijd en frrrrustratie, nu voor €39. Lees meer over de toolkit.